czwartek, 14 maja 2020

Arkusz kalkulacyjny – sortowanie, filtrowanie i analiza danych.

Przedmiot: INFORMATYKA

I. Przeczytaj:


Sortowanie (danych) - to zmiana kolejności wierszy w tabeli, w celu zorganizowania danych wg. wskazanych kryteriów.

Możliwe jest sortowanie:
* rosnące lub malejące,
* według jednej kolumny lub według kilku kolumn.

Uwaga! Przyciski Sortuj rosnąco i Sortuj malejąco działają różnie w programach różnych producentów, i tak, np.:
w Calc: należy zaznaczyć zakres sortowania (bez nagłówka tabeli, wszystkie kolumny z danymi). Kliknięcie przycisku sortuje według pierwszej (od lewej) kolumny w zaznaczonym zakresie. Nie da się więc poprzez kliknięcie przycisku posortować według kolumny znajdującej się w środku zakresu. Jest to mało wydajny mechanizm, lepiej od razu zastosować menu Dane >> Sortuj.
w Excel: wystarczy umieścić kursor w wybranej kolumnie i kliknąć na przycisku, aby nastąpiło sortowanie według kolumny, w której znajduje się kursor.

Filtrowanie (danych) - to wyświetlenie danych spełniających warunek, a chwilowe "ukrycie" pozostałych danych.

Bardzo przydatnym mechanizmem jest Autofiltr. Autofiltr zamienia nagłówki kolumn w listy rozwijane, w których można wybierać żądane wartości.

Aby włączyć autofiltr, należy:
* umieścić kursor w dowolnej komórce tabeli z danymi,
* wywołać polecenie włączenia autofiltru.

Polecenie włączenia autofiltru to:

Calc, Excel 2003: menu Dane >> Autofiltr,

Excel 2007: karta Narzędzia główne >> grupa Edycja >> przycisk Sortuj i filtruj >> polecenie Filtruj

(lub karta Dane >> grupa Sortowanie i filtrowanie >> przycisk Filtruj).

Następnie można wybierać potrzebne wartości na liście rozwijanej odpowiedniej kolumny.
Powrót do wyświetlania wszystkich wartości w kolumnie następuje poprzez wybranie na liście rozwijanej opcji Wszystkie.

W filtrowaniu przydatne są również możliwości:
* rozszerzania wyboru – alternatywa kryteriów (operator LUB) np. z Krakowa lub z Nowego Sącza,
* podania przedziału (np. większe od 100, zaczynający się na W).

Filtr ten nazwano Standardowym (Calc) bądź Niestandardowym (Excel).

II. Obejrzyj film:


Autor w tym filmiku pokazuje w jaki sposób możemy sortować dane znajdujące się w naszym arkuszu kalkulacyjnym. Przedstawione zostały również metody filtrowania danych w oparciu o różne kryteria.


III. Odpowiedz pisemnie (np.: w zeszycie przedmiotowym) na poniższe pytania:

  1. Jak definiujemy sortowanie danych w arkuszu kalkulacyjnym?
  2. Co to jest filtrowanie danych arkuszu kalkulacyjnym?

IV. Odpowiedzi na pytania prześlij na mój adres e-mail: a.ciura.zsz@gmail.com


V. Dla dociekliwych (fakultatywnie):

Jako uzupełnienie dzisiejszej tematyki polecam następujące artykuły:

Są to dwa z kilku artykułów zamieszczonych na stronie:
- i jak sama nazwa "mówi", są to strony poświęcone pracy z programem Microsoft Excel (czyli także poprzednich naszych tematów z zakresu arkuszy kalkulacyjnych).
Treści tam przekazywane są wzbogacone dużą ilością obrazów, dzięki czemu łatwiejsze jest zrozumienie danego zagadnienia.

Natomiast jeśli od czytania, wolisz oglądanie, to możesz obejrzeć jeszcze jeden film na youtube:

Dla tych osób, które pracują w arkuszach Google na różnych urządzeniach i systemach, polecam poradnik, zamieszczony tutaj: >>Poradnik Google<<

Natomiast osobom, które chciałyby swobodnie posługiwać się arkuszami kalkulacyjnymi polecam kurs >>PODSTAWY ARKUSZY KALKULACYJNYCH<< przygotowany przez pracowników Uniwersytetu Jagielońskiego - ale uwaga: to jest dość długi i trudny kurs 😵

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz