I. Przeczytaj:
Konwersja jest pojęciem wykorzystywanym w różnych dziedzinach i ogólnie oznacza „przekształcanie postaci czegoś” (definicja zaczerpnięta ze słownika języka polskiego PWN).
W przypadku systemów liczbowych konwersja oznacza zmianę zapisu liczby z jednego systemu liczbowego na zapis w innym wybranym systemie liczbowym.
Liczba ma cały czas tą samą wartość, ma tylko inny wygląd - bo zapisana jest w innym systemie liczbowym.
I tak np. liczba 112 zapisana w systemie dziesiętnym (przy okazji: jest to ogólnoeuropejski numer alarmowy) - w systemie dwójkowym będzie wyglądała tak: 1110000, a w systemie szesnastkowym: 70 - ale pamiętaj: "to tylko inny wygląd", wartość tej liczby jest niezmienna.
Aby mieć pewność w jakim systemie liczbowym jest zapisana dana liczba używa się tzw. indeksu dolnego. Może on mieć postać podstawy systemu: (112)10 = (111000)2 lub pierwszej litery nazwy angielskiej: (112)D = (111000)B
Wśród metod konwersji liczb jedną z bardziej popularnych jest metoda dzielenia zamienianej liczby dziesiętnej przez podstawę systemu na który chcemy zamienić liczbę (np. przez 2 gdy chcemy uzyskać zapis w systemie binarnym, a przez 8 - gdy zamieniamy na system oktalny).
Natomiast przy zamienianiu liczb zapisanych w różnych systemach pozycyjnych na system dziesiętny dominuje metoda polegająca na dodaniu kolejno wszystkich cyfr z każdej pozycji, pomnożonych przez właściwą wagę (zaczynamy od ostatniej cyfry) np.: (1110000)B = 0*20 + 0*21 + 0*22 + 0*23 + 1*24 + 1*25 + 1*26= 0+0+0+0+16+32+64 = (112)D
II. Obejrzyj:
Istnieje oczywiście więcej sposób na konwersję liczby z jednego systemu liczbowego do innego systemu liczbowego, aby je lepiej poznać zapraszam do obejrzenia poniższych filmów:
A na koniec mój ulubiony nauczyciel - Mirosław Zelent, który krótko i treściwie podsumuje to wszystko co przeczytałeś i zobaczyłeś wcześniej:
III. Odpowiedz (oblicz/wykonaj konwersję) pisemnie (np. w zeszycie przedmiotowym):
Istnieje oczywiście więcej sposób na konwersję liczby z jednego systemu liczbowego do innego systemu liczbowego, aby je lepiej poznać zapraszam do obejrzenia poniższych filmów:
A na koniec mój ulubiony nauczyciel - Mirosław Zelent, który krótko i treściwie podsumuje to wszystko co przeczytałeś i zobaczyłeś wcześniej:
III. Odpowiedz (oblicz/wykonaj konwersję) pisemnie (np. w zeszycie przedmiotowym):
1) Liczba 999 w systemie dziesiętnym, to w systemie ósemkowym liczba: .........
2) Liczba DAAB w systemie szesnastkowym, to w systemie dziesiętnym liczba: .........
IV. Odpowiedzi na powyższe, prześlij na mój adres e-mail: a.ciura.zsz@gmail.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz