Przedmiot: Urządzenia techniki komputerowej
I. Przeczytaj:
Jeśli komputer ma być nazywany urządzeniem
multimedialnym musi również odtwarzać dźwięki i muzykę. Za przekazywanie
i generowanie sygnału akustycznego odpowiada podsystem audio, w którego skład wchodzą:
* karta dźwiękowa (muzyczna),
* nagłośnienie (głośniki, słuchawki),
* mikrofon.
Karta dźwiękowa (muzyczna) – to komputerowa
karta rozszerzeń, umożliwiająca rejestrację, przetwarzanie i odtwarzanie
dźwięku.
Większość współczesnych komputerów jest
wyposażona w zintegrowane z płytą główną karty dźwiękowe. Na kartę muzyczną,
jako dodatkową kartę rozgrzeszeń, decydują się osoby zajmujące się
profesjonalnie obróbką dźwięku oraz zaawansowani gracze lub osoby, które
oglądając filmy czy słuchając muzyki, chcą cieszyć się zdecydowanie lepszą
jakością dźwięku.
Biorąc pod uwagę sposób montażu kart dźwiękowych,
można rozróżnić następujące ich rodzaje:
* zewnętrzne
(podłączane np. przez złącze USB, FireWire),
* wewnętrzne
(podłączanych przez magistrale wewnętrzne, np.: PCI, PCIe),
* zintegrowane
z płytą główną komputera.
A co to jest dźwięk?
Dźwięk to wrażenie słuchowe spowodowane przez
falę akustyczną (dźwiękową) rozchodzącą się w powietrzu (w przypadku ziemskiej
atmosfery). Dźwięk ma jednak charakter analogowy i aby mógł być zapisany i
odtworzony przez komputer musi zostać przetworzony na ciąg zer i jedynek (czyli
sygnał cyfrowy). I tym zajmuje się między innymi karta dźwiękowa, a dokładnie jeden
z jej elementów zwany przetwornikiem analogowo – cyfrowym (A/C).
Przetwornik analogowo-cyfrowy A/C (ang. A/D - analog to digital) - to układ służący do zamiany
sygnału analogowego (ciągłego) na sygnał cyfrowy, czyli ciąg liczb.
Działanie przeciwne do wyżej wymienionego wykonuje
przetwornik cyfrowo-analogowy C/A.
Przekształcanie sygnału analogowego na cyfrowy
składa się z czterech procesów:
1. próbkowania
(proces pomiaru wartości chwilowej danego sygnału ze stałą częstotliwością),
2. kwantyzacji
(proces mający na celu przedstawienie wartości sygnału analogowego pod postacią
ciągu zer i jedynek),
3. kodowania
(proces zapisywania ścieżki audio pod postacią jednego ciągu informacji,
np. plik WAV),
4. zapisywania
(sygnał zakodowany pewnym algorytmem zapisywany jest trwale na nośnik danych,
np. dysk CD).
Pozostałe (poza przetwornikiem A/C) komponenty
karty dźwiękowej:
* procesor dźwięku DSP,
* interfejs MIDI,
* syntezator,
* mikser dźwięku,
* wzmacniacz sygnałów wyjściowych,
* interfejs (złącze magistrali).
II. Zapoznaj się z prezentacją:
III. Sporządź notatkę:
Jako notatkę z dzisiejszej lekcji wklej
do zeszytu wydruk dokumentu, który przesłałem Ci dzisiaj w wiadomości e-mail.
Fakultatywnie (czyli
nieobowiązkowo):
I. Przeczytaj w podręczniku:
1 Tig) Informacje nt. podsystemu
audio znajdziesz w podręczniku Tomasz Kowalski "Technik
informatyk. Urządzenia techniki komputerowej" – na stronach
od 230 do 240.
1 Tip) Informacje nt. kart
dźwiękowych znajdziesz w podręczniku Tomasz Marciniuk "Administracja
i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych
i lokalnych sieci komputerowych. Kwalifikacja inf.02. Podręcznik do nauki
zawodu technik informatyk. Część 1" - na stronach od 232
do 234.
II. Przeczytaj i obejrzyj w
internecie:
Jeżeli nie posiadasz podręcznika: Tomasz Kowalski "Technik informatyk. Urządzenia techniki komputerowej" – to możesz zapoznać się z prezentacją:
- która zawiera treści ze stron 231-240 w/w podręcznika.
Jeśli chciałbyś poznać historię rozwoju kart dźwiękowych polecam artykuł pt. „Creative Sound Blaster - Historia kart dźwiękowych. Kiedyś to było...” zamieszczony na portalu PurePC.pl
Zachęcam też do zapoznania się z witryną głównego producenta kart dźwiękowych firmy Creative Technology, gdzie możesz zapoznać się z technologią Soud Blaster (i nie tylko). Polecam również tę witrynę z uwagi na ciekawe rozwiązania zastosowane do budowy tej strony.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz