piątek, 22 maja 2020

Temat: Wprowadzanie usprawnień technicznych i organizacyjnych – organizacja ucząca się.

Przedmiot: Kompetencje społeczne i organizacja zespołów


I. Przeczytaj:

W zeszłym tygodniu omówiliśmy filozofię kaizen jako jeden ze sposobów na kreatywne kierowanie organizacją. Przypominam, że kaizen w dużym uproszczeniu jest filozofią ciągłego doskonalenia. W biznesie odnosi się do ciągłej i niekończącej się poprawy funkcjonujących procesów. 

Dzisiaj słów kilka o koncepcji organizacji uczącej się.
Za jednego z najważniejszych twórców idei organizacji uczącej się uznawany jest Peter Michael Senge – amerykański teoretyk zarządzania.

Zdaniem Senge’a w organizacji uczącej się ludzie wciąż poszukują nowych możliwości osiągania pożądanych efektów, tworzą nowe wzorce niestereotypowego myślenia, rozwijają się w pracy zespołowej, stale się uczą.
Organizacja ucząca się jest organizacją biegłą w realizacji zadań: tworzenia, pozyskiwania i przekazywania wiedzy oraz w modyfikowaniu swoich zachowań w reakcji na nowe doświadczenia.

Cechy wyróżniające organizacji uczącej się:
  • uczenie się na błędach,
  • ciągły trening personelu oraz planowe szkolenia,
  • rozwój personelu kierowany przez kierownictwo,
  • delegowanie uprawnień i decentralizacja,
  • podejmowanie ryzyka, zachęcanie do eksperymentowania,
  • częste przeglądy procedur działania,
  • poszukiwanie sposobów zwiększenia skuteczności pracy,
  • podejmowanie decyzji na podstawie faktów,
  • ścisła współpraca między wydziałami.
Kluczowe dla organizacji uczącej się jest przywództwo oraz właściwe zarządzanie kapitałem intelektualnym.
Według P. Senge, aby przekształcić przedsiębiorstwo w organizację uczącą się, należy rozwinąć w nim następujące kompetencje (nazywane też dyscyplinami):
  1. Myślenie systemowe - umiejętność postrzegania organizacji w sposób całościowy, uwzględniając jednocześnie poszczególne części składowe oraz zachodzące pomiędzy nimi zależności.
  2. Mistrzostwo osobiste - stałe samodoskonalenie pracowników organizacji oraz branie odpowiedzialności za podejmowanie działań mających na celu realizacji wizji organizacji.
  3. Modele myślowe - uświadomienie sobie przez członków organizacji schematów myślowych które określają percepcję każdego człowieka.
  4. Budowa wspólnej wizji przyszłości - umiejętność wzajemnego zrozumienia się pracowników, sygnalizowania ich własnych oczekiwań i możliwości oraz wyznaczenie wspólnego dla wszystkich pracowników kierunku rozwoju organizacji.
  5. Zespołowe uczenie się - prowadzenie współpracy i wymiany poglądów pomiędzy członkami zespołów.
"Organizacja ucząca się" zachęca do osobistego rozwoju i wygłaszania otwartych opinii, wszyscy pracownicy uczą się od siebie nawzajem, aby dopasować siebie i organizację do tego, co przyniesie przyszłość. Niektórzy uważają, że tego typu organizacje przyciągają i zatrzymują więcej utalentowanych pracowników, niż inne firmy.

II. Obejrzyj:

Zachęcam do obejrzenia poniższego filmu, który w dość nietypowy sposób prezentuje założenia "organizacji uczącej się".


III. Uzupełnij pisemnie (np. w zeszycie przedmiotowym) poniższe zdanie:

Zdaniem P.M. Senge’a w organizacji uczącej się ludzie wciąż poszukują nowych ...................... osiągania pożądanych efektów, tworzą nowe wzorce niestereotypowego ......................, rozwijają się w pracy zespołowej, stale się ............ .


IV. Uzupełnione przez Ciebie powyższe zdania prześlij na mój adres e-mail: a.ciura.zsz@gmail.com


V. Dla dociekliwych (fakultatywnie):

Jeśli zainteresowała Cię to koncepcja rozwoju organizacji (firmy) możesz przeczytać:
1) pełny tekst artykułu w encyklopedii zarządzania: >>Organizacja ucząca się<<

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz