I. Przeczytaj:
W zeszłym tygodniu omówiliśmy filozofię kaizen jako jeden ze sposobów na kreatywne kierowanie organizacją. Przypominam, że kaizen w dużym uproszczeniu jest filozofią ciągłego doskonalenia. W biznesie odnosi się do ciągłej i niekończącej się poprawy funkcjonujących procesów.
Dzisiaj słów kilka o o koncepcji organizacji uczącej się.
Za jednego z najważniejszych twórców idei organizacji uczącej się uznawany jest Peter Michael Senge – amerykański teoretyk zarządzania.
Zdaniem Senge’a w organizacji uczącej się ludzie wciąż poszukują nowych możliwości osiągania pożądanych efektów, tworzą nowe wzorce niestereotypowego myślenia, rozwijają się w pracy zespołowej, stale się uczą.
Organizacja ucząca się jest organizacją biegłą w realizacji zadań: tworzenia, pozyskiwania i przekazywania wiedzy oraz w modyfikowaniu swoich zachowań w reakcji na nowe doświadczenia.
Cechy wyróżniające organizacji uczącej się:
- uczenie się na błędach,
- ciągły trening personelu oraz planowe szkolenia,
- rozwój personelu kierowany przez kierownictwo,
- delegowanie uprawnień i decentralizacja,
- podejmowanie ryzyka, zachęcanie do eksperymentowania,
- częste przeglądy procedur działania,
- poszukiwanie sposobów zwiększenia skuteczności pracy,
- podejmowanie decyzji na podstawie faktów,
- ścisła współpraca między wydziałami.
Kluczowe dla organizacji uczącej się jest przywództwo oraz właściwe zarządzanie kapitałem intelektualnym.
Według P. Senge, aby przekształcić przedsiębiorstwo w organizację uczącą się, należy rozwinąć w nim następujące kompetencje (nazywane też dyscyplinami):
- Myślenie systemowe - umiejętność postrzegania organizacji w sposób całościowy, uwzględniając jednocześnie poszczególne części składowe oraz zachodzące pomiędzy nimi zależności.
- Mistrzostwo osobiste - stałe samodoskonalenie pracowników organizacji oraz branie odpowiedzialności za podejmowanie działań mających na celu realizacji wizji organizacji.
- Modele myślowe - uświadomienie sobie przez członków organizacji schematów myślowych które określają percepcję każdego człowieka.
- Budowa wspólnej wizji przyszłości - umiejętność wzajemnego zrozumienia się pracowników, sygnalizowania ich własnych oczekiwań i możliwości oraz wyznaczenie wspólnego dla wszystkich pracowników kierunku rozwoju organizacji.
- Zespołowe uczenie się - prowadzenie współpracy i wymiany poglądów pomiędzy członkami zespołów.
Źródło: Encyklopedia zarządzania oraz doskonaleniewsieci.pl
"Organizacja ucząca się" zachęca do osobistego rozwoju i wygłaszania otwartych opinii, wszyscy pracownicy uczą się od siebie nawzajem, aby dopasować siebie i organizację do tego, co przyniesie przyszłość. Niektórzy uważają, że tego typu organizacje przyciągają i zatrzymują więcej utalentowanych pracowników, niż inne firmy.
II. Obejrzyj:
Zachęcam do obejrzenia poniższego filmu, który w dość nietypowy sposób prezentuje założenia "organizacji uczącej się".
III. Uzupełnij pisemnie (np. w zeszycie przedmiotowym) poniższe zdanie:
IV. Uzupełnione przez Ciebie powyższe zdania prześlij na mój adres e-mail: a.ciura.zsz@gmail.com
V. Dla dociekliwych (fakultatywnie):
Jeśli zainteresowała Cię to koncepcja rozwoju organizacji (firmy) możesz przeczytać:
1) pełny tekst artykułu w encyklopedii zarządzania: >>Organizacja ucząca się<<
1) pełny tekst artykułu w encyklopedii zarządzania: >>Organizacja ucząca się<<
2) publikację ORE o tytule: >>Idea organizacji uczącej się. Kluczowe założenia<<
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz