Przedmiot: INFORMATYKA
I. Przeczytaj:
W zadaniach z różnych dziedzin (np. z fizyki) określa się dane wejściowe i wynik (lub wyniki), a także związek pomiędzy danymi a wynikami, czyli warunki, jakie muszą spełniać wyniki – określamy w ten sposób specyfikację zadania.
Potem szuka się odpowiednich rozwiązań, dobiera wzory, twierdzenia, definicje.
Podobnie na zajęciach z informatyki – opis sposobu rozwiązania problemu będziesz poprzedzać specyfikacją zadania. Określając specyfikację zadania, warto nadać danym i wynikom nazwy, którymi będziesz się posługiwać w dalszych etapach rozwiązywania zadania.
Przykład:
Zadanie: Uporządkuj alfabetycznie rosnąco (od A do Ż) zbiór nazwisk uczniów klas pierwszych zespołu szkół.
Dane: nieuporządkowany zbiór nazwisk uczniów klas pierwszych.
Wynik: uporządkowany alfabetycznie zbiór nazwisk uczniów klas pierwszych.
Specyfikacja zadania (problemu) - to szczegółowy opis zadania, w którym określa się dane wejściowe i oczekiwane wyniki oraz związek między danymi a wynikami (warunki, jakie muszą spełniać wyniki).
Algorytmy można przedstawiać na różne sposoby - czyli: opowiedzieć słowami, opisać w punktach, narysować "drzewo" lub schemat blokowy. Natomiast, aby umożliwić komputerowi realizację algorytmu, trzeba zapisać je w postaci programów w odpowiednio dobranym języku programowania.
Popularnym sposobem prezentowania algorytmów jest schemat blokowy. Operacje przedstawiane są w postaci odpowiednio połączonych figur geometrycznych zwanych blokami (skrzynkami, klockami).
Kształt i opis bloku wskazuje jaki rodzaj operacji jest wykonywany. Wyróżniamy bloki o nazwach: początek algorytmu, blok wejścia (wprowadzanie danych), blok operacyjny (wykonywanie działań), blok warunkowy lub decyzyjny (sprawdzanie warunków), blok wyjścia (wyprowadzanie wyników), zakończenie algorytmu.
Kolejność operacji wyznaczają połączenia między blokami.
Tabela: Figury geometryczne stosowane w graficznym przedstawianiu algorytmów
(Kliknij na obraz w celu jego powiększenia)
Obraz ze strony: https://ir.migra.pl/2019/08/06/temat-c1-przedstawianie-algorytmu-liniowego-w-postaci-listy-krokow-i-schematu-blokowego-2/
II. Obejrzyj film:
Obejrzyj film zatytułowany "Schematy blokowe":
https://www.youtube.com/watch?v=LWNUczvbEgM
III. Odpowiedz pisemnie (w zeszycie przedmiotowym) na poniższe pytania:
https://www.youtube.com/watch?v=LWNUczvbEgM
III. Odpowiedz pisemnie (w zeszycie przedmiotowym) na poniższe pytania:
- Co to specyfikacja zadania (problemu)?
- Jakie nazwy noszą poszczególne bloki w schemacie blokowym?
IV. Zdjęcie lub skan fragmentu zeszytu z odpowiedziami na powyższe pytania prześlij na mój adres e-mail: a.ciura.zsz@gmail.com
Podręcznik: Grażyna Koba „Teraz bajty. Informatyka dla szkół ponadpodstawowych. Zakres podstawowy. Klasa I"
Zdjęcie: https://www.migra.pl/oferta/teraz-bajty.-informatyka-dla-szkol-ponadpodstawowych.-zakres-podstawowy.-klasa-i/
Materiały źródłowe: w/w podręcznik, "Informatyka dla liceum ogólnokształcącego - cz. 1" Grażyna Koba
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz