czwartek, 2 kwietnia 2020

Temat: Określanie specyfikacji zadania (problemu). Schematy blokowe.

Przedmiot: INFORMATYKA


I. Przeczytaj:

W zadaniach z różnych dziedzin (np. z fizyki) określa się dane wejściowe i wynik (lub wyniki), a także związek pomiędzy danymi a wynikami, czyli warunki, jakie muszą spełniać wyniki – określamy w ten sposób specyfikację zadania.

Potem szuka się odpowiednich rozwiązań, dobiera wzory, twierdzenia, definicje.

Podobnie na zajęciach z informatyki – opis sposobu rozwiązania problemu będziesz poprzedzać specyfikacją zadania. Określając specyfikację zadania, warto nadać danym i wynikom nazwy, którymi będziesz się posługiwać w dalszych etapach rozwiązywania zadania.


Przykład:

Zadanie: Uporządkuj alfabetycznie rosnąco (od A do Ż) zbiór nazwisk uczniów klas pierwszych zespołu szkół.
Dane: nieuporządkowany zbiór nazwisk uczniów klas pierwszych.
Wynik: uporządkowany alfabetycznie zbiór nazwisk uczniów klas pierwszych.

Specyfikacja zadania (problemu) - to szczegółowy opis zadania, w którym określa się dane wejściowe i oczekiwane wyniki oraz związek między danymi a wynikami (warunki, jakie muszą spełniać wyniki).


Algorytmy można przedstawiać na różne sposoby - czyli: opowiedzieć słowami, opisać w punktach, narysować "drzewo" lub schemat blokowy. Natomiast, aby umożliwić komputerowi realizację algorytmu, trzeba zapisać je w postaci programów w odpowiednio dobranym języku programowania.


Popularnym sposobem prezentowania algorytmów jest schemat blokowy. Operacje przedstawiane są w postaci odpowiednio połączonych figur geometrycznych zwanych blokami (skrzynkami, klockami).

Kształt i opis bloku wskazuje jaki rodzaj operacji jest wykonywany. Wyróżniamy bloki o nazwach: początek algorytmu, blok wejścia (wprowadzanie danych), blok operacyjny (wykonywanie działań), blok warunkowy lub decyzyjny (sprawdzanie warunków), blok wyjścia (wyprowadzanie wyników), zakończenie algorytmu.
Kolejność operacji wyznaczają połączenia między blokami.


Tabela: Figury geometryczne stosowane w graficznym przedstawianiu algorytmów
(Kliknij na obraz w celu jego powiększenia)

Algorytm jest poprawny, jeśli rozwiązuje problem zgodnie ze specyfikacją (czyli dla poprawnych danych daje poprawne wyniki) oraz dla poprawnych danych zawsze kończy swoje działanie (nie zapętla się).

II. Obejrzyj film:
Obejrzyj film zatytułowany "Schematy blokowe":
https://www.youtube.com/watch?v=LWNUczvbEgM


III. Odpowiedz pisemnie (w zeszycie przedmiotowym) na poniższe pytania:
  1. Co to specyfikacja zadania (problemu)?
  2. Jakie nazwy noszą poszczególne bloki w schemacie blokowym?
IV. Zdjęcie lub skan fragmentu zeszytu z odpowiedziami na powyższe pytania prześlij na mój adres e-mail: a.ciura.zsz@gmail.com



Podręcznik: Grażyna Koba „Teraz bajty. Informatyka dla szkół ponadpodstawowych. Zakres podstawowy. Klasa I

Zdjęcie: https://www.migra.pl/oferta/teraz-bajty.-informatyka-dla-szkol-ponadpodstawowych.-zakres-podstawowy.-klasa-i/


Materiały źródłowe: w/w podręcznik, "Informatyka dla liceum ogólnokształcącego - cz. 1" Grażyna Koba

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz