poniedziałek, 8 czerwca 2020

Umiejętne gospodarowanie czasem ...


W codziennym życiu często się śpieszymy żeby zdążyć na czas, albo wręcz odwrotnie marnujemy czas nic nie robiąc. 

Pewien znany anglik: William Penn powiedział kiedyś: "Czas jest tym, czego potrzebujemy najbardziej, ale wykorzystujemy najgorzej."

Wielu osób zastanawiało się jak umiejętne gospodarować czasem pracy i czasem wolnym od zajęć. Powstało dzięki temu wiele teorii zarządzania czasem, rozpatrujące ten problem pod różnymi punktami widzenia - np. inaczej zarządza czasem uczeń szkoły podstawowej, inaczej naukowiec czy osoba pracująca fizycznie, a jeszcze inaczej właściciel dużej firmy.

Cytując za Wikipedią:

Czas jest zasobem ograniczonym w formacie ilościowym, który co więcej nie daje się cofnąć, składować, nie można go kupić, zwielokrotnić, nie daje się niczym zastąpić i nieustannie upływa. Największym problemem ludzi jest marnowanie czasu.

Istnieją dwie podstawowe grupy uwarunkowań marnotrawstwa czasu: wewnętrzne i zewnętrzne.

Większą grupą jest grupa uwarunkowań wewnętrznych, gdzie wymienia się między innymi: brak przemyśleń nad sobą oraz brak uzmysłowienia sobie przemijania czasu; brak wiedzy na temat zarządzania czasem; cechy osobowościowe człowieka oraz brak wiedzy, brak doświadczenia, brak motywacji, brak asertywności, niezdyscyplinowanie, niepunktualność, brak porządku, niesystematyczność, brak talentów organizacyjnych, niedbalstwo, flegmatyczność, słaba komunikatywność, gadatliwość, brak ambicji. Większość to cechy ściśle związane z osobowością człowieka, a więc bardzo odporna na zmiany. Można temu przeciwdziałać przez eliminację lub przekształcenia poprzez przyjęcie innego modelu psychicznego lub też odpowiednio zaprogramowane szkolenia.

Daje się zauważyć, że marnotrawstwo czasu w większości przypadków wynika z faktu, iż człowiek nie działa świadomie a jego postępowanie jest przypadkowe lub kieruje nim w stopniu niedostatecznym. Ogólnie rzecz biorąc większość ludzi nie potrafi racjonalnie gospodarować czasem własnym.

Druga grupa to czynniki zewnętrzne. Wśród nich wymienić można: drogę do pracy, różnego typu zebrania, kolejki w sklepach i urzędach, telefony i wizyty akwizytorów czy niespodziewanych petentów, przeszkody w pracy płynące z otoczenia (zgiełk, gwar), potrzeba czytania prasy codziennej i fachowej, konieczność oglądania audycji telewizyjnych, awarie urządzeń, instalacji, zasilania, niepunktualność interesantów czy znajomych, tłok uliczny itd.


Jak w takim razie dobrze zorganizować swój osobisty czas?
Na to pytanie odpowiedź nie jest już taka łatwa, jak na pytanie co powoduje marnowanie czasu.

Jedna z koncepcji zarządzania czasem podzieliła ten proces na pięć etapów:
- sformułowanie celu
- wyznaczenie priorytetów
- budowa harmonogramu
- realizacja harmonogramu
- kontrola i ocena stopnia wykonania celu

Ale są też inne koncepcje. A jakie?
No cóż, jeśli zainteresował Cię temat organizacji czasu i efektywnego nim zarządzania, możesz poszukać informacji na ten temat w zasobach Internetu - znajdziesz tam wiele ciekawych rozwiązań i propozycji.

Ja też trochę poszukałem i chcę Ci zaproponować kilka z nich:

1) Zarządzanie Czasem i Zadaniami – 40 Metod, Technik, Zasad i Trików - post na blogu Mariusza Tomaszewskiego - psychologa, certyfikowanego trenera biznesu i coacha ICC.
2) Analiza organizacji pracy własnej
6) Blog szczęśliwego człowieka: Szczęśliwi czasu nie liczą?

A na koniec moja rada: Bądź szczęśliwy! - bo jak mówi przysłowie: Szczęśliwi czasu nie liczą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz