poniedziałek, 15 czerwca 2020

Temat: Stosowanie funkcji arkusza kalkulacyjnego.

Przedmiot: INFORMATYKA

I. Przeczytaj:


Sortowanie (danych) - to zmiana kolejności wierszy w tabeli, w celu zorganizowania danych wg. wskazanych kryteriów.

Możliwe jest sortowanie:
* rosnące lub malejące,
* według jednej kolumny lub według kilku kolumn.

Uwaga! Przyciski Sortuj rosnąco i Sortuj malejąco działają różnie w programach różnych producentów, i tak, np.:
w Calc: należy zaznaczyć zakres sortowania (bez nagłówka tabeli, wszystkie kolumny z danymi). Kliknięcie przycisku sortuje według pierwszej (od lewej) kolumny w zaznaczonym zakresie. Nie da się więc poprzez kliknięcie przycisku posortować według kolumny znajdującej się w środku zakresu. Jest to mało wydajny mechanizm, lepiej od razu zastosować menu Dane >> Sortuj.
w Excel: wystarczy umieścić kursor w wybranej kolumnie i kliknąć na przycisku, aby nastąpiło sortowanie według kolumny, w której znajduje się kursor.


Filtrowanie (danych) - to wyświetlenie danych spełniających warunek, a chwilowe "ukrycie" pozostałych danych.

Bardzo przydatnym mechanizmem jest Autofiltr. Autofiltr zamienia nagłówki kolumn w listy rozwijane, w których można wybierać żądane wartości.
Aby włączyć autofiltr, należy:
* umieścić kursor w dowolnej komórce tabeli z danymi,
* wywołać polecenie włączenia autofiltru.

Polecenie włączenia autofiltru to:
w Calc, Excel 2003: menu Dane >> Autofiltr,
Excel 2007: karta Narzędzia główne >> grupa Edycja >> przycisk Sortuj i filtruj >> polecenie Filtruj (lub karta Dane >> grupa Sortowanie i filtrowanie >> przycisk Filtruj).


Następnie można wybierać potrzebne wartości na liście rozwijanej odpowiedniej kolumny.
Powrót do wyświetlania wszystkich wartości w kolumnie następuje poprzez wybranie na liście rozwijanej opcji "Wszystkie".

W filtrowaniu przydatne są również możliwości:
* rozszerzania wyboru – alternatywa kryteriów (operator LUB) np. z Krakowa lub z Nowego Sącza,
* podania przedziału (np. większe od 100, zaczynający się na W).

Filtr ten nazwano Standardowym (Calc) bądź Niestandardowym (Excel).

Źródło: https://open.uj.edu.pl

II. Obejrzyj film:


Autor w tym filmiku pokazuje w jaki sposób możemy sortować dane znajdujące się w arkuszu kalkulacyjnym. Przedstawione zostały również metody filtrowania danych w oparciu o różne kryteria.

Dla tych osób, które pracują w arkuszach Google na różnych urządzeniach i systemach, polecam poradnik, zamieszczony tutaj: >>Poradnik Google<<


III. Sporządź notatkę:

Zaznaczone na żółto fragmenty powyższego tekstu przepisz do zeszytu lub przepisz w edytorze tekstu, wydrukuj i następnie wklej do zeszytu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz