poniedziałek, 22 czerwca 2020

Temat: Przedstawianie danych w postaci wykresu, korzystanie z filtrów.

Przedmiot: INFORMATYKA

I. Przeczytaj:

Wykresem (diagramem) nazywamy graficzną prezentację danych liczbowych.

Wykresy (diagramy) stosuje się najczęściej w celu czytelnego i przystępnego dla odbiorcy pokazania wyników, danych. Istnieje kilka rodzajów wykresów, np.: kolumnowe, liniowe, kołowe, słupkowe, punktowe (i jeszcze kilka innych). Ich wybór należy dostosować do typu danych, które ma on zaprezentować.

Wykresy tworzy się dość prosto i intuicyjnie. Należy:
  • wpisać do arkusza dane,
  • zaznaczyć dane (niekonieczne, ale zalecane),
  • wybrać odpowiednie polecenie do tworzenia (wstawiania) wykresów.
W programach Calc i Excel 2003 pojawia się kreator wykresów. W czterech kolejnych oknach kreatora dokonuje się ustawień dotyczących wykresu.
W programie Excel 2007  (i nowszych) użytkownik może kliknąć na przycisku z wybranym typem wykresu, a wykres pojawi się w arkuszu. (Jest też możliwość wywołania kreatora).

Po wstawieniu wykresu możliwa (i wskazana) jest jego modyfikacja:

  • wykres można przesunąć w inne miejsce, zmienić jego rozmiar,
  • można zmienić niemal wszystkie elementy,
  • można ustawić elementy, do których nie było dostępu w kreatorze.

Okno programu Microsoft Excel 2007 z wykresem kolumnowym:

Przykłady wykresów różnego typu wykonanych w programie Calc możesz zobaczyć tutaj: >>Typy wykresów w Calc<<

Podczas tworzenia wykresów można też skorzystać z filtrów znajdujących się na wyposażeniu każdego arkusz kalkulacyjnego. Przypominam: filtrowanie (danych) - to wyświetlenie danych spełniających warunek, a chwilowe "ukrycie" pozostałych danych.

Filtry umożliwiają wyświetlanie tylko wybranych danych z tabeli, a także korzystanie tylko z tych widocznych danych w celu wykonywania operacji matematycznych, tworzenia wykresów, czy drukowania.
Podstawowe zasady korzystania z filtrowania omówione zostały na poprzedniej lekcji - dzisiaj zachęcam do przeczytania informacji o filtrowaniu danych arkusza kalkulacyjnego bez wpływu na to, co widzą współpracownicy jeżeli pracujesz razem z innymi osobami nad jednym arkuszem kalkulacyjnym (arkusze Google):



II. Obejrzyj film:

Jest to wykład opisujący logikę tworzenia wykresów w arkuszu Excel.


III. Sporządź notatkę:

Zaznaczone na żółto fragmenty powyższego tekstu przepisz do zeszytu lub przepisz w edytorze tekstu, wydrukuj i następnie wklej do zeszytu.


V. Dla dociekliwych (fakultatywnie):

Jeżeli chciałabyś/chciałbyś poczytać coś więcej o tworzeniu wykresów w arkuszu kalkulacyjnym polecam artykuł w www.haloursynow.pl noszący tytuł: >>Wykresy w Excelu - jak je tworzyć na podstawie kilku serii danych?<<

Na temat tworzenia, edytowania, zapisywania i publikowania wykresów w arkuszach Google, na różnych urządzeniach i systemach, możesz poczytać tutaj: >>Poradnik Google<<

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz