piątek, 17 kwietnia 2020

Temat: Komunikowanie się ze współpracownikami.

Przedmiot: Kompetencje społeczne i organizacja zespołów

I. Przeczytaj:

Komunikacja - wg. jednej z wielu definicji, to: proces porozumiewania się jednostek, grup lub instytucji. Jego celem jest wymiana myśli, dzielenie się wiedzą, informacjami i ideałami. Proces ten odbywa się na różnych poziomach, przy użyciu zróżnicowanych środków i wywołuje określone skutki.
W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że to proces przekazywania informacji od jednej osoby do drugiej osoby.

Formy komunikacji:
1) ustna
2) pisemna
3) niewerbalna (np. "mowa ciała", ton głosu, ale też emotikony w komunikacji pisemnej)

Kanał komunikacyjny – połączenie pozwalające na komunikację pomiędzy dwoma uczestnikami wymieniającymi się informacjami. (Źródło: Wikipedia)


Istnieją dwa zasadnicze kanały komunikacyjne: ustny i pisemny.

Komunikowanie ustne zazwyczaj występuje w małym zespole, przez telefon, są to wszelkiego rodzaju wystąpienia publiczne. Komunikowanie ustne dzielimy na:
  • bezpośrednie – "twarzą w twarz”, negocjacje, obrady;
  • pośrednie – przy użyciu telefonu, komputera.
Sam kanał nie wystarczy jednak do poprawnej komunikacji, dlatego potrzebne są również odpowiednie media.
Media ustne to tradycyjne rozmowy twarzą w twarz, rozmowy telefoniczne, przemówienia, prezentacje, i spotkania. W dzisiejszych czasach media ustne uwzględniają technologiczne rozwiązania, takie jak wiadomości głosowe, telekonferencje, videokonferencje i wiele innych.
Media pisemne mają w dzisiejszych czasach wiele form, zarówno tradycyjnych jak i elektronicznych. Najczęściej używane media to listy, notatki, e-maile, komunikatory, faksy i strony internetowe.
(Źródło: Encyklopedia zarządzania https://mfiles.pl)

W kanałach komunikacji mogą wystąpić różnorodne zakłócenia, takie jak.:
1) psychologiczne (np. nasze nastawienie do rozmówcy)
2) środowiskowe (np. hałas wokół nas)
3) fizjologiczne (np. niewyraźna mowa rozmówcy)
4) semantyczne (np. posługiwanie się skrótami, nieznanymi wyrazami)
5) techniczne (np. awaria komputera, słaba jakość połączenia telefonicznego)

W organizacji (zakładzie pracy) wyróżnia się także tzw. kierunki komunikacji. I tak może to być:
1) komunikacja pionowa
a) w dół - czyli od przełożonego do podwładnego
b) w górę - czyli od podwładnego do przełożonego
2) komunikacja pozioma – czyli między pracownikami na tym samym poziomie hierarchii służbowej.


II. Obejrzyj:

Dzisiaj obejrzyj i wysłuchaj dwóch wykładów Prof. UEK dr hab. Sławomira Wawaka - adiunkta w Katedrze Procesu Zarządzania w Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie:


III. Odpowiedz na pytania zawarte w mini teście, do którego prowadzi poniższy link:

Pytania kończące lekcję / https://forms.gle/Pt7wvNL9qFwXqoky6

i na koniec kliknij na przycisk "Prześlij", abym otrzymał Twoje odpowiedzi:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz