Data: 15-12-2008 r.
Temat: Wysyłamy list polecony – wypełnienie druku pocztowego.
Nauczyciel prowadzący zajęcia: Arkadiusz Ciura
Cel ogólny: umiejętność samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie, osiągniecie maksymalnej zaradności w codziennym życiu na miarę indywidualnych możliwości uczniów.
Cele Szczegółowe:
1) w zakresie wiadomości:
- zna i rozumie pojęcia: dane adresowe, nadawca i adresat,
- zna druk pocztowy potwierdzenia nadania przesyłki poleconej.
2) w zakresie umiejętności:
- korzysta z odpowiednich druków pocztowych, adekwatnie do potrzeb,
- zapisuje dane adresowe w odpowiednich miejscach na druku pocztowym,
- różnicuje dane nadawcy i adresata,
- zna procedurę wysyłania listu poleconego,
- loguje się do szkolnej sieci komputerowej i obsługuje przeglądarkę internetową.
3) w zakresie postaw i nawyków:
- wie, w jakim celu wysyła się listy polecone,
- dba o porządek i ład na swoim stanowisku pracy i w swoim otoczeniu,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach,
- wdraża się do korzystania z technologii informacyjnej w codziennym życiu.
4) rewalidacyjne:
- kształtowanie logicznego myślenia,
- ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- rozwijanie małej motoryki,
- ćwiczenie umiejętności czytania i pisania (w tym własnego nazwiska i imienia, adresu).
Wiadomości wejściowe:
- zna swoje imię i nazwisko,
- zna swoje miejsce zamieszkania,
- wie, gdzie może odnaleźć swoje dane adresowe (legitymacja szkolna, dowód osobisty),
- zna sposób adresowania przesyłki listowej.
Metody nauczania:
- pogadanka, dialog,
- pokaz z objaśnieniem (z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych),
- praca z komputerem,
- ćwiczenia (praca z drukiem pocztowym),
- inscenizacja.
Formy pracy:
- praca grupowa,
- praca indywidualna.
Środki i materiały dydaktyczne:
- druki pocztowe,
- zaadresowana koperta pocztowa,
- nośniki danych osobowych,
- projektor i komputer z połączeniem internetowym.
Przebieg zajęć:
1) Wprowadzenie:
- powitanie, czynności porządkowe – sprawdzenie pracowni pod kątem bhp,
- sprawdzenie obecności uczniów,
- podanie tematu lekcji, wyjaśnienie celu lekcji, przedstawienie metod pracy.
2) Realizacja tematu:
- wyjaśnienie (przypomnienie) pojęcia danych adresowych,
- wzajemna prezentacja, przedstawienie swoich danych adresowych: imienia, nazwiska i miejsca zamieszkania (jako pierwszy prezentacji dokonuje nauczyciel, a następnie poszczególni uczniowie),
- wymienienie i prezentacja nośników danych osobowych typu: legitymacja szkolna, dowód osobisty, karta zdrowia, prawo jazdy, paszport itp.
- przypomnienie sposobu adresowania listu krajowego,
- przypomnienie znaczenia pojęć: nadawca i adresat,
- zaprezentowanie uczniom sposobu odnalezienia stron WWW, gdzie mogą zapoznać się z wzorem wypełnienia druków pocztowych,
- zapoznanie się ze stroną WWW z indeksem wzorów, wybranie odpowiedniego odnośnika (linku) i poznanie druku potwierdzenia nadania przesyłki listowej poleconej,
- wyszukanie i wybranie przez uczniów druku nadania przesyłki poleconej spośród różnych druków pocztowych,
- samodzielne wypełnianie przez uczniów druku potwierdzenia nadania listu poleconego,
- omówienie sposobu postępowania przy wysyłaniu listu poleconego,
- wysyłanie listu poleconego - inscenizacja.
- wzajemna prezentacja, przedstawienie swoich danych adresowych: imienia, nazwiska i miejsca zamieszkania (jako pierwszy prezentacji dokonuje nauczyciel, a następnie poszczególni uczniowie),
- wymienienie i prezentacja nośników danych osobowych typu: legitymacja szkolna, dowód osobisty, karta zdrowia, prawo jazdy, paszport itp.
- przypomnienie sposobu adresowania listu krajowego,
- przypomnienie znaczenia pojęć: nadawca i adresat,
- zaprezentowanie uczniom sposobu odnalezienia stron WWW, gdzie mogą zapoznać się z wzorem wypełnienia druków pocztowych,
- zapoznanie się ze stroną WWW z indeksem wzorów, wybranie odpowiedniego odnośnika (linku) i poznanie druku potwierdzenia nadania przesyłki listowej poleconej,
- wyszukanie i wybranie przez uczniów druku nadania przesyłki poleconej spośród różnych druków pocztowych,
- samodzielne wypełnianie przez uczniów druku potwierdzenia nadania listu poleconego,
- omówienie sposobu postępowania przy wysyłaniu listu poleconego,
- wysyłanie listu poleconego - inscenizacja.
3) Część końcowa:
- omówienie i ocena pracy uczniów,
- pytania podsumowujące:
- Co to są dane adresowe?
- Które dokumenty zawierają nasze dane adresowe?
- Kto to jest ”nadawca” listu?
- Kto to jest „adresat”?
- Kiedy wysyłamy list zwykły, a kiedy polecony?
- Jakie kolejne kroki musimy wykonać aby wysłać list polecony?
- podziękowanie za wspólną pracę i zakończenie zajęć.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz